https://youtu.be/pJxaqdDkvlM
Aandacht voor behoeften cliënt levert veel op
Aandacht voor het dagelijks leven, de emoties en de behoeften van de cliënt leidt tot meer tevredenheid. Daarnaast heeft het een positieve invloed op de gezondheid van de cliënt. Ook zorgt een persoonsgerichte aanpak ervoor dat je als zorgprofessional dichter bij de cliënt staat.
In gesprek over eten en drinken
Wil je erachter komen wat jouw cliënt belangrijk vindt bij eten en drinken? Praat er samen eens over. Deze voorbeeldvragen helpen je op weg:
- Wat betekent eten en drinken voor u?
- Wat zijn voor u mooie herinneringen op het gebied van eten en drinken?
- Wat at of dronk u vroeger het liefst? Is dat veranderd?
- Kookt u zelf of deed u dat vroeger? En doet of deed u dit graag? Wat maakt of maakte u graag klaar?
- Geniet u tegenwoordig van het eten en drinken? Zo nee: hoe komt dat? Kan ik daar iets in betekenen?
- Waar kan ik u af en toe nou écht blij mee maken als we het hebben over eten en drinken?
Wil je meer weten over persoonsgerichte zorg? Kijk dan eens bij het thema Persoonsgerichte zorg.