Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Hygiëne

Technologie en corona

Welke technologische mogelijkheden kun je tijdens de coronacrisis inzetten om bijvoorbeeld contact te houden met cliënten of te zorgen voor een zinvolle dagbesteding. Op deze pagina geven we je een overzicht.

Zorg en contact op afstand

Nettie Goedgeregeld

Via deze app kunnen cliënten contact houden via een video- of telefoongesprek met een welzijnscoach. Naast het sociale contact, registreert de app op afstand een aantal belangrijke meetwaarden, zoals temperatuur en indien nodig saturatie. Deze waardes en bevindingen komen in een Persoonlijke Gezondheid Omgeving (PGO). Dit hoeven cliënten en zorgmedewerkers dus niet zelf te doen. 

BeterDichtbij

BeterDichtbij heeft een digitale chatdienst waardoor het voor patiënten mogelijk is digitaal contact te hebben met hun eigen arts. De digitale chatdienst is tijdens de coronacrisis kosteloos beschikbaar voor alle ziekenhuizen in Nederland.

Therapieland

Zorginstellingen kunnen vanwege de coronacrisis gratis gebruik maken van beeldbellen via Therapieland.

Telefoonlijnen

Verschillende organisaties hebben telefoonlijnen geopend om een luisterend oor te bieden aan ouderen die nu minder bezoek ontvangen.
Lees meer

Digitale vaardigheden vergroten

Voor ouderen die niet digitaal vaardig zijn, worden bestaande trainingen breder beschikbaar gesteld. Het Ouderenfonds heeft daarvoor het programma Welkom Online.

De bibliotheken maken samen met het SeniorWeb hun aanbod en vrijwilligers (zoals oefenen.nl, klik&tik, digisterker) beschikbaarder en toegankelijker.

Op deze pagina van FindMyApps vind je onder meer handige instructiefilmpjes over het gebruiken en installeren van populaire beeldbelapps.

Zorgmedewerkers

Om zorgmedewerkers digitaal vaardiger te maken is er de website Digivaardigindezorg.nl. Daarop vind je oefeningen en uitleg.

Videobellen

WhatsApp

Een van de mogelijkheden voor ouderen om contact te houden met familieleden en mantelzorgers is videobellen met WhatsApp. Download hier een eenvoudige instructie over videobellen voor zowel iOS als Android.

Facetime

Facetime is een app op Apple-apparaten. Met je iPad kun je videobellen met anderen die Facetime op hun iPad of iPhone hebben.

Skype

Ook met Skype kun je videobellen. Lees hier hoe je dat kunt instellen voor ouderen.

Zoom

Zoom is een videobeldienst die te vergelijken is met Skype.

Helpdesk Welkom Online

Vanwege het coronavirus start het Ouderenfonds samen met VodafoneZiggo en Samsung de gratis Helpdesk Welkom Online. Mensen kunnen de Helpdesk Welkom Online bereiken op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur via 088-344 2000 (gratis).
Lees verder

Privacy

Zorgverleners moeten er wel op letten dat zij via o.a. WhatsApp, Skype en Facetime geen overleg voeren óver cliënten. Dit mag alleen via systemen die speciaal voor de zorg gemaakt zijn waarin de privacy van cliënten goed is beschermd.

Op deze pagina van KNMG lees je meer over het gebruiken van deze toepassingen. Ook krijg je een overzicht van beeldbeldiensten die speciaal voor de zorg zijn ontwikkeld zoals Webcamconsult, Zaurus, Quli en WeSeeDo.

Digitale ondersteuning

Welke mogelijkheden zijn er allemaal beschikbaar voor digitale zorg en ondersteuning op afstand? Op deze pagina van Zorgvannu.nl vind je veel slimme zorgoplossingen die in deze tijd extra handig zijn.

Technologische mogelijkheden

Vilans bundelde alle relevante informatie over technologie in een nieuwe publicatie. In de publicatie vind je inspiratie voor technologische toepassingen die je kunt gebruiken.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer