Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Werkplezier

Poll: werkplezier in de zorg 14/04/2022

Waar denk jij aan bij de term 'werkplezier in de zorg'? Is dat misschien de waardering die je krijgt, of toch het plezier dat je met bewoners en collega's hebt? Of misschien wel heel iets anders?

Wij horen graag jouw reactie. Laat het ons weten via onderstaande poll!

Waar denk jij aan bij de term 'werkplezier in de zorg'?

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de spelregels door.



Reacties

Zorg voor Beter 3/5/2022

Hartelijk dank voor al jullie reacties. Dit biedt ons goede inzichten wat voor jullie werkplezier in de zorg betekent.


Marie Peters 25/4/2022

Verzorgende 3-ig in de wijkzorg.
Werkplezier door combinatie van tevredenheid cliënten, samen werking collega's, waardering teamleiders, gevoel er echt toegedaan te hebben.


Suzan Dorst 21/4/2022

Het gevoel van voldoening dat, als je als casemanager voor je client hetgeen kan bereiken, wat het leven van de client aangenamer van maakt.


Karin Dieterman 20/4/2022

Als verpleegkundig specialist haal ik uit veel dingen werkplezier, dit omvat alle bovengenoemde punten. Om dit te kunnen bereiken is het belangrijk om voldoende ruimte te ervaren en te krijgen om je werk goed te kunnen doen. Dus bij de term werkplezier denk ik aan kwaliteit boven kwantiteit. Aandacht en goede zorg boven productie.


marjan Breuring 20/4/2022

ik vind alle factoren horen bij elkaar. Het een is niet los te koppelen van de andere.
Waardering en respect geldt ook voor iedereen. de zorg kan niet zonder cliënt en mantelzorger en vice versa. Maar een cliënt zien genieten van iets kleins dat doet een zorghart wel erg goed


Alida 20/4/2022

In de thuiszorg is het altijd afhankelijk van de hoeveelheid cliënten hoeveel uren je kunt maken. Daarnaast gaat het meestal om werken in ochtend of avond. Dat maakt dat de roosters lastig zijn, maar ook grotere (maar nog steeds parttime) contracten bijna niet te doen. Terwijl we wel steeds meer "moeten" opvangen bij gebrek aan collega's. Kortom, vrije tijd overhouden zou mij erg blij maken ondanks de contracturen.
Natuurlijk is het fijnste om van belang te kunnen zijn voor de cliënten en in collegiale harmonie zorg te kunnen leveren. Alleen staat steeds meer collegiaal eigenbelang voorop. En helaas moet ik dat ook om overeind te blijven.


Ans 20/4/2022

Ik vind alle antwoorden bij werkplezier horen.
Belangrijk vind ik dat de bewoners/cliënten/collega's/mantelzorgers zich gewaardeerd voelen en het respect voelen en krijgen. Dat wij omgaan met de mens als uniek wezen die het verdient dat wij met plezier dit werk doen.
Dat zij zich veilig voelen, begrepen en dat zij met een glimlach/ lach mijn dag / avond eindigen. Dat geeft mij een positief gevoel en werkplezier. De kleine dingen maar zo belangrijk.
MMZ 4 begeleider wonen Verzorgende IG


JP de Breed 20/4/2022

"Werkplezier in de zorg" lijkt voor mij een steeds meer wordende uitdaging te worden tussen plezier uit het plezier halen uit het gesprek met de zorgvrager (en/ zijn dierbare) op zoek naar de ware hulpvraag/ zorg behoefte, klinisch redeneren en de zorg uitvoeren volgens wens/ noodzaak en deze evalueren.

De toenemende ergenis bestaat uit het bovengenoemde "spel" moeten spelen in een bedrijfstak die door 40 jaar bezuinigingen, markt werking , chronisch te kort aan deskundig en bijgescholde zorgproffesional, staigeres die na e-learning trainingen op de werkvloer hun praktijkervaring komen leren, ect. inmiddels een (ver)ziekte bedrijfstak is geworden.

Steeds vaker begint een gesprek over een eerdere slechte ervaring met zorgcollega's, zorginstelling of naar mening van zorgvrager/ hun dierbare verkeerde behandeling, geschaad vertrouwen in de medische zorgproffesionals.
Het maakt mij steeds meer 😥 en heeft er voor gezorgd dat ik mij zelf sinds januari jl. van 36u. naar 12u. p/w nog werkzaam zijn 🎁heb gedaan zodat ik nog 12u. werkplezier heb als zorgproffesional.


Corrie Wackers 20/4/2022

Alle items zorgen voor plezier in je werk.
Maar mijn grootste plezier in mijn werk was toch : "iets kunnen betekenen voor een ander die dat nodig had" De Glimlach die je terugkreeg was de kers op de taart.
Ik heb vanaf 1971 tot nu in de zorg gewerkt en altijd met heel veel plezier en dankbaarheid.
'Niet alle veranderingen waren ook verbeteringen en inderdaad de bureaucratie is (een beetje) te ver doorgeschoten en geeft te weinig tijd om eens wat meer extra aandacht te schenken aan het holistisch geheel v.d. zorgvrager. En wil je dat wel doen dan kom je vaker in de knel met de planning, maar dat heeft me nooit zo gestoord ( gelukkig).
Ik wens iedereen nog heel veel plezier in de zorgverlening, maar ook meer waardering van bovenaf.


Judith Van Dobben 20/4/2022

Oud ccu verpleegkundige, maar ook op vele andere specialismen gewerkt.
Alle punten zijn belangrijk, maar een goede leidinggevende, die bijvoorbeeld helpt dmv goede e n interessante klinische lessen je kennis en kunde te vergroten, die faciliteerd, die er voor jje is en niet alleen bezig is met schermen achter een deur. Vertrouwen en verminderen van regelzucht. Verzekeraars aan banden leggen.


Gerda Budding 20/4/2022

Wat de organisatie betreft vertrouwen krijgen en veeeel minder administratie. Wat de client betreft zinvol werk doen wat hij/ zij niet kan. Niet van alles overnemen!!!


S 20/4/2022

Meer afstemmen op wat mensen willen werken(wat dgn en geen onregelm werkuren meer),rekening houdend met leeftijd en jaren werken in de zorg